Dalam bab 2, mengandung tiga pelopor yang
mengemukakan berkaitan teori. Yang pertama, teori analisis wacana Brown &
Yule (1983). beliau mengemukakan wacana boleh dianalisis melalui kajian teks,
tulisan, ujaran dan interaksi. Yang kedua,teori analisis wacana daripada Stubbs
(1983) oleh Vandijik (1977). Beliau membahagikan membahagiakan beberapa eleman
iaitu makro dan mikro. Struktur makro dari segi teks dan struktur mikro focus dari
segi makna lokal daripada suatu teks.
Bab 3 menghuraikan berkaitan kajian wacana tekstual lirik
lagu, cerita sosial dan dalam kalangan kanak-kanak. Bab ini cara bagaimana berkomunikasi dengan
orang lain. Nilai sosial dititikberatkan dalam kehidupan. Dalam bab 4 pula,
menerangkan komunikasi merupakan bentuk kumpulan kecil dan kumpulan besar. Yang kedua, strategi
komunikasi perlu dilakukan dalam apa jua keadaan. Yang ketiga, strategi
komunikasi yang dilakukan oleh kanak-kanak melibatkan budaya dan nilai sosial.
Akhir sekali, strategi komunikasi sebagai refleksi elusive yang mengandungi
konsep mudah difahami.
Bab 5 pula, merumuskan bahawa strategi
komunikasi amat penting. Dalam bab ini menghuraikan merupakan terjemahan
perkataan dan cipta perkataan dengan membuat perkataan baharu untuk
berkomunikasi mengikut konsep. Pendekatan yang dikemukakan oleh semua
tokoh berkaitan strategi komunikasi dalam bab ini amat relevan dan boleh
digunakan sebagai rujukan atau kajian yang bakal dibuat.
Manakala, bab 6 juga menerangkan
strategi komunikasi dalam kalangan kanak-kanak. Interaksi dan ujaran
kanak-kanak pendekatan taksonomi strategi komunikasi. Akhir sekali bab 7,
menyatakan cadangan kajian yang akan datang kajian ini boleh diperoleh data
melalui bahan bercetak, bahan elektronik dan media sosai.
menarik kan....
harga berapa?
RM 20 HINGGIT JEEE!!!!
RUJUKAN
Normaliza Abd Rahim. (2014). Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Bahasa. Terengganu: Penerbit UMT
Normaliza Abd. Rahim. (2018e). Communication Strategy Taxonomy: A New Perspective. IUKL Research Jounal, 7(1): 11-1)
Tarone, E (1980). Communication Strategies, Foreigner Talks and Repair in Interlanguage. Language Learning 30:417-431
No comments:
Post a Comment